Polscy studenci zdobywają Marsa - prezentacja konstrukcji na zawody URC 2013

Share

Projekt łazika Hyperion (Credits: Facebook/projekt.hyperion)W dniach 30.05 - 01.06 br. po raz kolejny rozgrywane będą zawody Univeristy Rover Challenge. W trakcie ich trwania studenckie drużyny z całego świata przeciwstawiają swoje konstrukcje marsjańskich łazików. Aby najlepiej odwzorować prawdziwe warunki panujące na planecie zawody przeprowadzane są na pustyni w stanie Utah na prawdopodobnie najbardziej zbliżonym do Marsjańskiego gruncie na Ziemi.

Celem konkursu jest zachęcenie młodzieży akademickiej do rozwijania technologii kosmicznych potrzebnych podczas przyszłych załogowych misji na Księżyc oraz Marsa. Głównym założeniem łazika jest pomoc astronautom w pracach badawczych jak i serwisowych. Co roku zadania stojące przed ekipami ulegają pewnym modyfikacja lecz można wyróżnić cztery główne kategorie: 

- zadanie geodezyjne - określenie współrzędnych markerów rozmieszczonych w terenie.

- badanie gruntu - przebadanie próbki gruntu pod katem obecności w nim życia.

- wsparcie astronautów - jak najszybsze odnalezienie astronautów w terenie i dostarczenie im apteczek.

- zadanie serwisowe - różne zadania do wykonania na sprzęcie znajdującym się w bazie, m.in. pomiar napięcia baterii słonecznych, podłączanie wtyczek do gniazd, a także przełączanie przełączników i dokręcanie śrub.

W tym roku w konkursie zmierzy się ze sobą 13 drużyn z czego 3 pochodzić będą z Polski.

Po roku przerwy do gry wracają konstruktorzy z Politechniki Białostockiej wystawiając łazik Hyperion. Trzeci raz z rzędu swoją konstrukcje prezentować będą studenci z Politechniki Wrocławskiej, a ich łazik SCORPIO III jest ulepszona wersja konstrukcji z zeszłego roku. Po raz pierwszy swoich sił spróbują studenci Politechniku Rzeszowskiej, konstruktorzy łazika Legendary Rover. 

Hyperion

Łazik budowany jest przez studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, koordynatorem projektu jest Piotr Ciura, wcześniej związany z projektem Magma oraz Magma 2. Pozostali członkowie drużyny to: Jakub Maliszewski, Michal Grześ, Jacek Wojdyła, Lech Ariel, Robert Bałdyga, Tadeusz Klisz oraz Łukasz Matysiewicz.

Hyperion zbudowany jest z aluminium, w przeciwieństwie do wcześniejszych konstrukcji poliwęglanowych. Dzięki temu ma być bardziej trwały i przystosowany do trudnych pustynnych warunków, możliwe będzie m.in. poruszanie się po kamienistym terenie. Łazik wyposażony jest też w kamery, system GPS i specjalne ramie manipulatora.

Wyrenderowany model łazika Hyperion (Credits: Facebook/projekt.hyperion)

Hyperion podobnie jak Magma2 jest konstrukcją szesciokołową. I na tym podobieństwo do konstrukcji spod znaku Magma się kończy, inny w Hyperionie jest układ jezdny inne materiały z których jest wykonany. 

8 maja 2013 r. w ogrodach Kancelarii Premiera studenci odebrali nagrodę w konkursie Generacja Przyszłosci oraz zaprezentowała prototyp łazika Hyperion. Ogłoszony przez MNiSW konkurs Generacja Przyszłosci adresowany był do młodych innowatorów, wynalazców, konstruktorów i programistów. Nagrody wręczyli Premier Donald Tusk i Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Barbara Kudrycka. Nagrodą jest wsparcie finansowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kwocie 366 tys. zł .

Piotr Ciura prezentuje łazik Hyperion (Credits: Facebook/projekt.hyperion)

Obecnie trwają testy łazika. 


Testy łazika Hyperion (Credits: Youtube/ProjektHyperion)

Legendary Rover Team

Drużyna powstała z inicjatywy studentów kierunków: Lotnictwo i Kosmonautyka, Mechatronika oraz Mechanika i Budowa Maszyn. Współpracują ze sobą Studenckie Koło Naukowe Lotników oraz Studenckie Kolo Naukowe Robotyków. W skład drużyny SKNL Rover Team wchodzi osiem osób: Adrian Wojciechowski, Remigiusz Laszczak, Grzegorz Szpyra, Łukasz Pelikan, Piotr Czachor, Łukasz Beres, Radosław Gancarz, Filip Nycz. 

Celem drużyny jest stworzenie pojazdu, który musi skutecznie realizować określone regulaminem zawodów zadania, adekwatne do tych, które należałoby wykonać na Marsie. Główne założenia konstrukcyjne powstały po przeanalizowaniu warunków atmosferycznych, terenowych oraz regulaminowych a są to: szesciokolowy napęd niezależny dla każdego koła, amortyzowane zawieszenie, modułowa zabudowa umożliwiająca szybka zmianę konfiguracji łazika do dedykowanego zadania, system chłodzenia i izolacji od promieni słonecznych oraz bezprzewodową transmisja danych telemetrycznych.

Łazik Legendary (Credits: urc.prz.edu.pl)

Członkowie drużyny chcą także, aby tegoroczne zawody pozwoliły  zdobyć doświadczenie i dały szanse na udoskonalenie projektu, dzięki czemu będą mogli konkurować w kolejnych latach o najwyższe lokaty.


Testy łazika Legendary Rover (Credits: Youtube/legendaryrover)

Scorpio III

Scorpio III to wielofunkcyjny łazik ulepszany przez PWR Rover Team do udziału w międzynarodowym konkursie University Rover Challenge. 

Scorpio III jest rozwinięciem zeszłorocznej konstrukcji. Pojazd jest przegubowy i posiada sześciokołowy napęd. Wyposażony w wielofunkcyjny manipulator o sześciu stopniach swobody oraz system wizyjny i pomiarowy. W stosunku do Scorpio II najmniejsze zmiany zostały wprowadzone w układzie jezdnym i ramieniu. Wysiłki konstruktorów skupiły się na zmniejszeniu masy tych elementów. Zawieszenie zostało wyregulowane, aby lepiej współpracować z łazikiem, który jest teraz lżejszy o ponad 5 kg. Zupełnie nowy jest manipulator - bardziej precyzyjny i lżejszy od poprzedniej wersji. Elektronika sterująca pojazdem również została wymieniona. Nowa jest mniej zawodna, może też obsługiwać większą liczbę czujników jednocześnie. Czujniki pozwalają na pomiar ciśnienia, temperatury i wilgotności otoczenia. Elektronika odpowiadająca za sterowanie pojazdem składa się z kilku modułów. Bazuje na nowoczesnych 32 bitowych procesorach STM32 oraz Freescale. Do komunikacji z centrum kontroli, przesyłania danych sterujących oraz obrazu służy moduł komunikujący się za pomocą fal radiowych o częstotliwości 2,4 GHz. Na system wizyjny składają się trzy kamery umieszczone w różnych częściach pojazdu. Obraz przesyłany jest sygnałem analogowym o częstotliwości 5,8 GHz. Pozwala to na zminimalizowanie opóźnień transmisji sygnału, co ma ogromny wpływ na precyzję sterowania pojazdem.

Łazik Scorpio III (Credits: marssociety.pl)

Drużuna Scorpio III składa się ze studentów zrzeszonych w kole naukowym OFF-ROAD działającym przy Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.

Drużyna łazika Scorpio III (Credits: scorpio.pwr.wroc.pl)

Łukasz Leśniak, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 4. rok

Michał Ogórek, Automatyka i Robotyka, Wydział Elektroniki, 5. rok

Jan Nowak, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 4. rok

Dorota Budzyń, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Konrad Cop, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Szymon Dzwończyk, Mechanika i Budowa Maszyn, Wydział Mechaniczny, 1. rok

mgr inż. Krystian Jankowski, Wydział Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki

Piotr Dutkiewicz, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Maksymilian Kowalczuk, Mechanika, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Krzysztof Szczurek, Indywidualny Program Studiów, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Rafał Sokaluk, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Jan Unold, Automatyka i Robotyka, Wydział Mechaniczny, 2. rok

Julia Marek, Optyka, Wydział Podstawowych Problemów Techniki, 1. rok

Opiekunem koła jest prof. dr hab. inż Piotr Dudziński, prof. zw. PWr.

 

Już w najbliższą środę o godzinie 15.15 w Warszawie w Centrum Nauki Kopernik odbędzie się konferencja prasowa .

Na konferencji zaprezentują się drużyny, które w tym roku wezmą udział w zawodach URC. Obecne będą również zespoły z Torunia i Krakowa, które odpadły z tegorocznej rywalizacji w trakcie przygotowań i zespoły z Warszawy, Szczecina i Lublina, które chcą wystartować w przyszłorocznej edycji zawodów.

źródło: https://www.facebook.com/projekt.hyperion, www.scorpio.pwr.wroc.plhttp://urc.prz.edu.pl/

 

 

 

Comments 

#1 Tomasz 2013-05-13 18:51
URC? Co to ma być? A, gdzie nazwa typu żubr 80, czy krasula 3000? Hańba.
Quote

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę