Udany start Vegi, pierwszy polski sztuczny satelita jest już na orbicie

Share

Moment startu, pierwsza sekunda lotu (Credits: ESA)Dzisiaj o godzinie 11:00 CET  europejska rakiet – Vega wystartowała na orbitę a wraz z nią pierwszy polski studencki satelita PW-Sat. Satelita został zbudowany przez studentów Politechniki Warszawskiej przy wsparciu specjalistów z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Biura Edukacyjnego ESA.

Godz. 13:35 CET Wedug potwierdzonych informacji kontakt z PW-Satem został nawiązny. Sygnał został odebrany ze stacji naziemnej w Warszawie, oznacza to, że misja pierwszego polskiego sztucznego satelity rozpoczęła się poprawnie!

14:25 CET Według ostatnich doniesień systemy satelity PW-Sat działają poprawnie.

15:10 CET W sieci dostępne jest już nagranie PW-Sata wykonane przez Woutera Weggelaar PA3WEG. Nagranie można usłyszeć pod linkiem: http://www.pa3weg.nl/pa3weg/recordings/PW-SAT%20recording%20PA3WEG%2013-02-2012_1207UTC.mp3

17:20 CET Druga i trzecia sesja łączności z satelitą PW-Sat przebiegła bez zakłóceń.  Ok. godziny 16:40 CET sygnał z satelity odebrany został w stacji naziemnej EiTI na Politechnice Warszawskiej. Podczas sesji  po raz pierwszy w polskiej stacji odebrano dane telemetryczne z PW-Sata

19:00 Od godziny 10:50 CET w budynku Instytutu  Techniki Cieplnej  w bibliotece  wydziałowej MEiL na Politechnice Warszawskiej  odbywała się relacja ze startu rakiety Vega. Wydarzenie owo komentowane było przez liczne media.

Uczestnicy spotkania w Instytucie Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej (Credits: Artur Rozwalak)

Nagranie startu rakiety Vega, 13.02.2012 (Credits: Youtube/nextlaunch)

 

Centrum kontroli misji (Credits: ESA)

Moment startu, pierwsza sekunda lotu (Credits: ESA)

Na zdjęciu Centrum kontroli misji, tymczasem mija 8 minuta 41 sekunda lotu, prędkość: 7,85 km/s, wysokość: 256, 5 km (Credits: ESA)

Co się wydarzyło się podczas lotu?

T0 to moment zapłonu silnika. Wtedy wszystko się zaczęło. Późniejsze etapy sekwencji podawane są w stosunku do chwili T0. Jeśli coś dzieje się po 10 minutach od zapłonu silników, chwila ta oznaczona jest jako T0+10min. I tak dalej, i tak dalej.

T0 – zapłon silników pierwszego stopnia (P80)
T0+0.3 sek – Start!
T0+1 min 54.8 sek – Koniec pracy silnika pierwszego stopnia i odrzucenie tego stopnia
T0 +1 min 55,6 sek – Włącza się silnik drugiego stopnia (Zefiro-23)
T0 +3 min 22,3 sek – Koniec pracy silnika drugiego stopnia i odrzucenie tego stopnia
T0 +3 min 38,5 sek – Do pracy przystępuje silnik trzeciego stopnia
T0 +3 min 43,5 sek – Odrzucenie osłony aerodynamicznej
T0 +5 min 47,1 sek – Silnik trzeciego stopnia gaśnie, stopień jest odrzucany
T0 +5 min 54,1 sek – Po raz pierwszy odpalony jest silnik czwartego stopnia (na ~3 min).
T0 +48 min 7,3 sek – Po raz drugi odpalony jest silnik czwartego stopnia (na ~4 min)
T0 +52 min 10,5 sek – Vega na orbicie kołowej, wysokość 1450 km, prędkość 25 tyś. km/h
T0 +55 min 5,5 sek – LARES zostaje odłączony od Vegi. Udanej misji LARESie!
T0 +1 h 6 min 10,5 sek – Po raz trzeci odpalony jest silnik czwartego stopnia (na ~3 min).
T0 +1 h 10 min 35,3 sek - PW-Sat odłącza się od Vegi! orbita 350×1450 km, prędkość prędkość 25 tyś. km/h
T0 +1 h 10 min 35,3 sek – Włącza się komputer pokładowy PW-Sata
T0 +1 h 51 min – PW-Sat rozkłada anteny. Misja rozpoczęta!

13 minuta 41 sekunda lotu, wysokość: 418,8 km, prędkość: 7,69 km/s (Credits: ESA)

42 minuta 34 sekunda lotu, wysokość 1399, 2 km, prędkość: 6, 67 km/s. Na zdjęciu Centrum kontroli misji (Credits: ESA)

Pierwsza godzina i pierwsza sekunda lotu za nami, wysokość 1450,9 km, prędkość 6.96 km/s (Credits: ESA)

Godzina 12:11 Wszystkie Cubesaty zostały uwolnione, w Centrum kontroli misji rozległa się radość (Credits: ESA)

Godz. 12:19 Według informacji z ESA oddzielenie wszystkich ładunków nastąpiło poprawnie (Credits: ESA)

Retransmisję z lotu rakiety można obejrzeć  na stronie: http://spaceflightnow.com/vega/vv01/status.html

Vega jest najmniejszą z europejskich rakiet, której podstawowym celem będzie umieszczanie małych satelitów na niskich orbitach okołoziemskich (LEO). Wśród satelitów, które są umieszczane na LEO można wymienić satelity meteorologiczne, telekomunikacyjne, obserwacyjne Ziemi, edukacyjne i badawczo-rozwojowe. Jednym z nich będzie PW-Sat.

Vega na stanowisku startowym (Credits: ESA)

Rakieta wystartowała z Europejskiego Portu Kosmicznego w Kourou, w Gujanie Francuskiej. Z tego kosmodromu startują europejskie rakiety Ariane, a od niedawna także rosyjskie Sojuz. Przez niewielką odległość do równika kosmodrom ten jest uważany za miejsce startowe gwarantujące korzystne wynoszenie ładunków na orbitę.

Start oznaczony jako VV01 był ukoronowaniem wieloletniej pracy nad konstrukcją rakiety Vega, w której 65% całkowitych kosztów pokryły Włochy, 15% Francja, 6% Hiszpania, 5,6% Belgia, 3,5% Holandia, 1,3% Szwajcaria i 0,8% Szwecja. Jest to dobry przykład wspólnego europejskiego projektu w sektorze kosmicznym. W ciągu ostatnich lat nad przygotowaniem nowej rakiety pracowało łącznie ponad tysiąc specjalistów.

Wizualizacja satelity PW-Sat na orbicie (Credits: Paweł Stańczyk)

Na nowej rakiecie Vega na LEO poleciało łącznie dziewięć satelitów – dwa większe satelity przygotowane przez instytucje włoskie LARES i ALMASat-1 oraz siedem CubeSatów, zbudowanych przez europejskie uniwersytety.

PW-Sat, podczas swojego pobytu na orbicie, przetestuje system przyśpieszonej deorbitacji satelitów po zakończonym okresie ich użytkowania. Deorbitacja to czynność pozwalająca na ograniczenie problemu „kosmicznych śmieci”, które stanowią potencjalne zagrożenie dla innych, przebywających na orbicie satelitów oraz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), na której stale przebywają astronauci.


Animacja przedstawiająca satelitę PW-Sat na orbicie (Credits: Paweł Sańczyk, PW-Sat)

Między innymi ze względu na zastosowanie systemu deorbitacyjnego, ESA zdecydowała się umożliwić wysłanie PW-Sata – mimo że nasz kraj dopiero negocjuje pełne członkostwo w tej organizacji.

Fakt, że w Polsce można zbudować satelitę, jest też bardzo istotny z perspektywy rozwijającego się sektora kosmicznego w naszym kraju. Przestrzeń kosmiczna jest bardzo atrakcyjna z punktu widzenia inwestorów oraz przemysłu technologicznego. Szacuje się, iż każda złotówka zainwestowana w rozwiązania kosmiczne po kilkunastu latach zwraca się nawet siedmiokrotnie w różnych formach, w tym innowacji czy komercyjnych spinoffów.

źródło: www.pw-sat.pl

Dzisiaj o godzinie 11:00 CET  europejska rakiet – Vega wystartowała na orbitę a wraz z nią pierwszy polski studencki satelita PW-Sat. Satelita został zbudowany przez studentów Politechniki Warszawskiej przy wsparciu specjalistów z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Biura Edukacyjnego ESA.


Godz. 13:35 CET Wedug potwierdzonych informacji kontakt z PW-Satem został nawiązny. Sygnał został odebrany ze stacji naziemnej w Warszawie, oznacza to, że misja pierwszego polskiego sztucznego satelity rozpoczęła się poprawnie!

14:25 CET Według ostatnich doniesień systemy satelity PW-Sat działają poprawnie.

15:10 CET W sieci dostępne jest już nagranie PW-Sata wykonane przez Woutera Weggelaar PA3WEG. Nagranie można usłyszeć pod linkiem: http://www.pa3weg.nl/pa3weg/recordings/PW-SAT%20recording%20PA3WEG%2013-02-2012_1207UTC.mp3

17:20 CET Druga i trzecia sesja łączności z satelitą PW-Sat przebiegła bez zakłóceń.  Ok. godziny 16:40 CET sygnał z satelity odebrany został w stacji naziemnej EiTI na Politechnice Warszawskiej. Podczas sesji  po raz pierwszy w polskiej stacji odebrano dane telemetryczne z PW-Sata

19:00 Od godziny 10:50 CET w budynku Instytutu  Techniki Cieplnej  w bibliotece  wydziałowej MEiL na Politechnice Warszawskiej  odbywała się relacja ze startu rakiety Vega. Wydarzenie owo było komentowane przez liczne media.

Uczestnicy spotkania w Instytucie Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej (Credits: Artur Rozwalak)

Nagranie startu rakiety Vega, 13.02.2012 (Credits: Youtube/nextlaunch)

 

Centrum kontroli misji (Credits: ESA)

Moment startu, pierwsza sekunda lotu (Credits: ESA)

Na zdjęciu Centrum kontroli misji, tymczasem mija 8 minuta 41 sekunda lotu, prędkość: 7,85 km/s, wysokość: 256, 5 km (Credits: ESA)

Co się wydarzyło się podczas lotu?

T0 to moment zapłonu silnika. Wtedy wszystko się zaczęło. Późniejsze etapy sekwencji podawane są w stosunku do chwili T0. Jeśli coś dzieje się po 10 minutach od zapłonu silników, chwila ta oznaczona jest jako T0+10min. I tak dalej, i tak dalej.

T0 – zapłon silników pierwszego stopnia (P80)
T0+0.3 sek – Start!
T0+1 min 54.8 sek – Koniec pracy silnika pierwszego stopnia i odrzucenie tego stopnia
T0 +1 min 55,6 sek – Włącza się silnik drugiego stopnia (Zefiro-23)
T0 +3 min 22,3 sek – Koniec pracy silnika drugiego stopnia i odrzucenie tego stopnia
T0 +3 min 38,5 sek – Do pracy przystępuje silnik trzeciego stopnia
T0 +3 min 43,5 sek – Odrzucenie osłony aerodynamicznej
T0 +5 min 47,1 sek – Silnik trzeciego stopnia gaśnie, stopień jest odrzucany
T0 +5 min 54,1 sek – Po raz pierwszy odpalony jest silnik czwartego stopnia (na ~3 min).
T0 +48 min 7,3 sek – Po raz drugi odpalony jest silnik czwartego stopnia (na ~4 min)
T0 +52 min 10,5 sek – Vega na orbicie kołowej, wysokość 1450 km, prędkość 25 tyś. km/h
T0 +55 min 5,5 sek – LARES zostaje odłączony od Vegi. Udanej misji LARESie!
T0 +1 h 6 min 10,5 sek – Po raz trzeci odpalony jest silnik czwartego stopnia (na ~3 min).
T0 +1 h 10 min 35,3 sek - PW-Sat odłącza się od Vegi! orbita 350×1450 km, prędkość prędkość 25 tyś. km/h
T0 +1 h 10 min 35,3 sek – Włącza się komputer pokładowy PW-Sata
T0 +1 h 51 min – PW-Sat rozkłada anteny. Misja rozpoczęta!

13 minuta 41 sekunda lotu, wysokość: 418,8 km, prędkość: 7,69 km/s (Credits: ESA)

42 minuta 34 sekunda lotu, wysokość 1399, 2 km, prędkość: 6, 67 km/s. Na zdjęciu Centrum kontroli misji (Credits: ESA)

Pierwsza godzina i pierwsza sekunda lotu za nami, wysokość 1450,9 km, prędkość 6.96 km/s (Credits: ESA)

Godzina 12:11 Wszystkie Cubesaty zostały uwolnione, w Centrum kontroli misji rozległa się radość (Credits: ESA)

Godz. 12:19 Według informacji z ESA oddzielenie wszystkich ładunków nastąpiło poprawnie (Credits: ESA)

Retransmisję z lotu rakiety można obejrzeć  na stronie: http://spaceflightnow.com/vega/vv01/status.html

Vega jest najmniejszą z europejskich rakiet, której podstawowym celem będzie umieszczanie małych satelitów na niskich orbitach okołoziemskich (LEO). Wśród satelitów, które są umieszczane na LEO można wymienić satelity meteorologiczne, telekomunikacyjne, obserwacyjne Ziemi, edukacyjne i badawczo-rozwojowe. Jednym z nich będzie PW-Sat.

Vega na stanowisku startowym (Credits: ESA)

Rakieta wystartowała z Europejskiego Portu Kosmicznego w Kourou, w Gujanie Francuskiej. Z tego kosmodromu startują europejskie rakiety Ariane, a od niedawna także rosyjskie Sojuz. Przez niewielką odległość do równika kosmodrom ten jest uważany za miejsce startowe gwarantujące korzystne wynoszenie ładunków na orbitę.

Start oznaczony jako VV01 był ukoronowaniem wieloletniej pracy nad konstrukcją rakiety Vega, w której 65% całkowitych kosztów pokryły Włochy, 15% Francja, 6% Hiszpania, 5,6% Belgia, 3,5% Holandia, 1,3% Szwajcaria i 0,8% Szwecja. Jest to dobry przykład wspólnego europejskiego projektu w sektorze kosmicznym. W ciągu ostatnich lat nad przygotowaniem nowej rakiety pracowało łącznie ponad tysiąc specjalistów.

Wizualizacja satelity PW-Sat na orbicie (Credits: Paweł Stańczyk)

Na nowej rakiecie Vega na LEO poleciało łącznie dziewięć satelitów – dwa większe satelity przygotowane przez instytucje włoskie LARES i ALMASat-1 oraz siedem CubeSatów, zbudowanych przez europejskie uniwersytety.

PW-Sat, podczas swojego pobytu na orbicie, przetestuje system przyśpieszonej deorbitacji satelitów po zakończonym okresie ich użytkowania. Deorbitacja to czynność pozwalająca na ograniczenie problemu „kosmicznych śmieci”, które stanowią potencjalne zagrożenie dla innych, przebywających na orbicie satelitów oraz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), na której stale przebywają astronauci.


Animacja przedstawiająca satelitę PW-Sat na orbicie (Credits: Paweł Sańczyk, PW-Sat)

Między innymi ze względu na zastosowanie systemu deorbitacyjnego, ESA zdecydowała się umożliwić wysłanie PW-Sata – mimo że nasz kraj dopiero negocjuje pełne członkostwo w tej organizacji.

Fakt, że w Polsce można zbudować satelitę, jest też bardzo istotny z perspektywy rozwijającego się sektora kosmicznego w naszym kraju. Przestrzeń kosmiczna jest bardzo atrakcyjna z punktu widzenia inwestorów oraz przemysłu technologicznego. Szacuje się, iż każda złotówka zainwestowana w rozwiązania kosmiczne po kilkunastu latach zwraca się nawet siedmiokrotnie w różnych formach, w tym innowacji czy komercyjnych spinoffów.

źródło: www.pw-sat.pl

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę