Sekcja Rakietowa SKA: Test silnika zakończony sukcesem

Share

Kadr z testu silnika na paliwo stałe budowanego przez członków SKA (Credits:SKA)Niedawno odbyły się pierwszy test statyczny eksperymentalnego kompozytowego silnika rakietowego Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego. Miał on miejsce w Instytucie Lotnictwa, w Warszawie. Test silnika na stały materiał pędny był możliwy dzięki uprzejmości Dyrekcji i pracowników naukowych Instytutu Lotnictwa.

 

 

 

 

 

Nadzorował go Specjalista do spraw Silników Rakietowych z Pracowni Technik Kosmicznych, mgr inż. Paweł Surmacz. Kompozytowy silnik Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego to jedna z największych niewojskowych konstrukcji tego typu w Polsce. Komora spalania eksperymentalnego silnika rakietowego może pomieścić nawet do 1kg metalizowanego paliwa kompozytowego. Należy zaznaczyć, że silnik ten jest wielokrotnego użytku. Pierwszy etap proces ewaluacji kompozytowego silnika rakietowego Sekcji Rakietowej polegał na zbudowaniu silnika przewymiarowanego, zdolnego wytrzymać ciśnienia praktycznie niewystępujące nawet w profesjonalnych silnikach na stałe materiały pędne. Silnik został zaprojektowany w programie CATIA.

Logo Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego (Credits:SKA)

Oprócz systemów mocowania dyszy i zatyczki testowano rozwiązania dotyczące sposobu uszczelniania, doboru materiałów na dyszę i zatyczkę, doboru inhibitora i izolacji termicznej. Na podstawie nagrań obrazu porównywano przepływ gazów przez dyszę z zamodelowanym w programie FLUENT. Dokonano także przybliżonego pomiaru ciągu. Pierwszy test odbył się z wykorzystaniem popularnej amatorskiej masy pędnej zwanej ,,karmelkiem”.

Podczas testów zastosowano nadmiarowe warstwy izolacji termicznej i umieszczono 460g paliwa karmelkowego w czterech blokach w konfiguracji typu Bates. Silnik pracował 2,3 s generując efektowną, jak na ,,karmelek”, kitę.

Obecnie członkowie Sekcji Rakietowej przeprowadzają analizy degradacji poszczególnych elementów silnika i opracowują wyniki pomiarów. Silnik jest przystosowany do łoża silnika eksperymentalnej rakiety Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego. Pierwsze analizy wskazują na duże prawdopodobieństwo wykorzystania go do pierwszego lotu rakiety.


Film z testu statycznego silnika rakietowego na stały materiał pędny

Więcej informacji pod adresem: http://ska.pw.edu.pl/rakietowcy

Nadesłał: Adam Okniński

Comments 

#1 BM 2011-04-13 16:06
No to teraz jeszcze jakiś mały silniczek na paliwo ciekłe :-)

Pozdrawiam i Gratuluję,

BM
Quote

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę