Historyczny lot krakowskiej hybrydy

Share

Start rakiety BOS-1 (Credits: Krzytszof Ścigalski)13.06.2013 r. miał miejsce start pierwszej polskiej amatorskiej rakiety napędzanej przez hybrydowy silnik rakietowy. Konstruktorem rakiety jak i silnika jest Krzysztof (KSard) Ścigalski z Krakowa, członek południowej grupy PTR, który ponad rok temu jako pierwszy w Polsce uruchomił amatorski hybrydowy silnik rakietowy. Celem KSarda jest skonstruowanie serii hybrydowych silników zdolnych napędzać konstrukcje modelarskie. 

Lot został wykonany rakietą BOS-1 na silniku klasy H 134 o impulsie całkowitym ok 290 Ns. Paliwem dla silnika była celuloza (papierowa rurka), zaś utleniaczem podtlenek azotu. 

Zużycie paliwa 15,5 g

Zużycie utleniacza 155 g

Współczynnik O:F = 10

Krzysztof Ścigalski ze swoją konstrukcją (Credits: Krzysztof Ścigalski)

Poniżej kilka wartości zwiazanych z lotem rakiety BOS-1:

Napełnianie zbiornika o pojemności 250 cm3 zajęło 23 sekundy, lecz zostało przedłużone do 35 sekund dla pewności,że zbiorniczek jest pełny.

Zapłon ładunku inicjującego trwał 1 sekundę

Czas pracy silnika zaplanowany był na 2 sekundy, ale na podstawie analizy filmu OSZ oszacowano, że trwał 2,5 sekundy.

Całkowity czas dolotu na pułap 8,61 sekundy

Czas opadania na spadochronie wyniósł 42 sekundy.

Masa startowa rakiety BOS-1 wyniosła 2,3 kg

Osiągnięto pułap ok 400 metrów


Lot rakiety BOS-1 (Credits: Youtube/ksardpl)


Krótka impresja filmowa z przygotowania i startu rakiety "BOS-1" (Credits: Youtube/malyro59)

źródło: Polskie Towarzystwo Rakietowe

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę