PTR: "Loty Rakiet Eksperymentalnych" w październiku w Drawsku Pomorskim

Share

Konstruktorzy rakiety K1-X, tzw. Grupa Południowa PTRTrwają przygotowania do „Lotów Rakiet Eksperymentalnych” organizowanych przez Polskie Towarzystwo Rakietowe w dniach 22-23 października 2011 r. Tym razem loty odbędą się na poligonie wojskowym w Drawsku Pomorskim. Członkowie PTR skupieni wokół dwóch grup PÓŁNOCNEJ i POŁUDNIOWEJ prowadzą prace konstrukcyjne związane z projektami RPT4, oraz K1X

Cele lotów eksperymentalnych:

W trakcie lotów przeprowadzone zostaną eksperymenty z zakresu techniki rakietowej. Badane będą techniczne możliwości w dziedzinach:

  • lot wysokościowy do pułapu 6 km
  • przekroczenie przez rakiety prędkości dźwięku
  • techniczne możliwości odszukiwania rakiet za pomocą elektronicznych urządzeń pozycjonujących
  • techniczne urządzenia pokładowe telemetryczne, zapisu danych, obrazu i dźwięku
  • nowe rozwiązania konstrukcyjne rakiet
  • rozwiązania techniczne z zakresu wykorzystania nowych materiałów w budowie rakiet
  • nowe rozwiązania z zakresu budowy wyrzutni
  • nowe rozwiązania z zakresu budowy silników rakietowych
  • nowe rozwiązania systemów zapłonu silników startowych

Charakterystyka rakiet:

K1-X, to projekt nad którym pracują krakowscy członkowie Polskiego Towarzystwa Rakietowego, który dotyczy zaprojektowania, zbudowania i wystrzelenia amatorskiej rakiety badawczej. Bazując na silniku własnej konstrukcji klasy M-2000, grupa zamierza zrealizować lot eksperymentalnej rakiety zdolnej osiągnąć pułap 4000 m, przekraczając barierę dźwięku.

Wizualicacja projektu rakiety K1-X

Rakieta zostanie wyposażona w potrójny układ odzysku, bazujący na układach elektronicznych własnej konstrukcji. K1-X wykona pomiary parametru lotu bazując na układzie SALT-3, nakręci film z pokładu i bezpiecznie wyląduje na spadochronie. Dzięki umieszczonemu w głowicy układowi GPS, będzie można łatwo zlokalizować obiekt w terenie po zakończonym locie.

Prognozowane osiągi rakiety

Jednostką napędową będzie silnik Kacper 2000 M.   Paliwo uformowane  zostało w 7 segmentów o ciężarze 630g każdy o wymiarach 68x125mm, kanał 28mm. Inhibitacja to dwie warstwy tektury 0,5mm klejone żywicą epoksydową. Łączna masa inhibitacji to około 160g. Średni ciąg silnika to: 2039 N  impuls całkowity 5077 Ns, zaś maksymalny ciąg 3223,72 N, silnik pracował 2,49 s, dając impuls właściwy 117,3

RTP4

Rakieta RTP4 budowana przez  jest przez „Grupę Północną PTR na podstawie doświadczeń z wcześniejszymi konstrukcjami RTP3, oraz RTP2. W porównaniu do wcześniejszych projektów wprowadzone zostaną pewne zmiany dzięki którym polepszy się aerodynamika rakiety. Zamiast trzech zastosowane będą cztery stateczniki, dzięki czemu balast w głowicy rakiety zostanie zmniejszony bądź usunięty.

Rakieta RTP4 (Credits: PTR)

Także oprogramowanie i system namierzenia rakiety będzie usprawniony w porównaniu do poprzednich konstrukcji. Całkowita masa rakiety wyniesie ok.10 kilogramów, przewidywany pułap który rakieta osiągnie to 6 km.  Także silnik którym w przyszłości rakieta będzie napędzana podczas ostatnich testów wygenerował 8 kNs impulsu całkowitego. Projekt Rocket Team Poland 4 odbył próbny lot testowy na niskim pułapie podczas Festiwalu Meteora 2011 na poligonie Toruńskim. Jak pokazuje symulacja lotu na podstawie zebranych w Toruniu parametrów lotu, rakieta ma szansę przekroczenia wysokości 6 km.

Konstruktorzy rakiety RTP4 (Credits: PTR)

W ramach przygotowań:

  • Grupa PÓŁNOCNA przeprowadziła ostatnio udany test silnika HP119

Poniżej prezentujemy wyniki:

Wykres ciągu uzyskany z hamowni (Credits:PTR)

 


Film przedstawiający test silnika HP119 wykonany przez „Grupę Północną” Polskiego Towarzystwa Rakietowego (Credits: PTR)

RTP4 w locie podczas Festiwalu Meteor 2011 (Credits: PTR)

 

źródło: Polskie Towarzystwo Rakietowe

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę