PTR - Przygotowania do lotów rakiet eksperymentalnych

Share

Hipersonal w locie 09 październik 2010Polskie Towarzystwo Rakietowe prowadzi przygotowania do startów rakiet eksperymentalnych, starty odbędą się na jednym z poligonów wojskowych w pierwszych dniach kwietnia. PTR prowadzi rozmowy z komendami poligonów Drawsko Pomorskie i Toruń, obiekt zostanie wyznaczony po konsultacjach z organizacjami nadzorującymi działalność wojska nad terenami wojskowymi i po spełnieniu wszystkich wymagań.

 

 

Członkowie PTR skupieni wokół dwóch grup PÓŁNOCNEJ i POŁUDNIOWEJ prowadzą prace konstrukcyjne związane z projektami RPT3,  K1X, oraz projektem Hipersonal. W planach lotów, oprócz wyżej wymienionych projektów jest  także umożliwienie lotu rakiety z rodziny Arguna kolegom z niemieckiego zespołu RJD. Starty rakiet nie będą dostępne dla widzów, ze względów bezpieczeństwa. Dziś opisujemy przygotowania do lotów eksperymentalnych, zaś w ciągu najbliższych kilkunastu dni w dziale projekty PTR, opublikujemy szczegółowy opis każdego z wyżej wymienionych projektów.

Cele lotów eksperymentalnych:

W trakcie lotów przeprowadzone zostaną eksperymenty z zakresu techniki rakietowej. Badane będą techniczne możliwości w dziedzinach:

  • lot wysokościowy do pułapu 5km
  • przekroczenie przez rakiety prędkości dźwięku
  • techniczne możliwości odszukiwania rakiet za pomocą elektronicznych urządzeń pozycjonujących
  • techniczne urządzenia pokładowe telemetryczne, zapisu danych, obrazu i dźwięku
  • nowe rozwiązania konstrukcyjne rakiet
  • rozwiązania techniczne z zakresu wykorzystania nowych materiałów w budowie rakiet
  • nowe rozwiązania z zakresu budowy wyrzutni
  • nowe rozwiązania z zakresu budowy silników rakietowych
  • nowe rozwiązania systemów zapłonu silników startowych

Charakterystyka rakiet:

Rakieta RTP3, to duża rakieta amatorska z silnikiem klasy M. Ma długość 180 cm i średnicę 10,2 cm. Wykonana jest z papieru i laminatu węglowego. Bez silnika ma masę 3 kg. Konstruktorzy szacują, że wzniesie się ona na wysokość 3,7 kilometra, osiągając prędkość ok. 560 m/s (1,7 Ma), z przyspieszeniem 22g. Rakieta powstaje aby zrehabilitować katastrofalny lot projektu RTP2 ktora rozbiła się o "barierę dźwięku".

Silnik rakiety będzie miał ciąg startowy 2kN (końcowy 1kN) i pracować będzie niespełna 4 sekundy. Wykonany jest z aluminium i ma masę 5,3 kilograma. Docelowy silnik zawierać będzie 2,8 kilogramów stałego materiału pędnego ColdFlame, opartego o azotan amonu. Uzyskiwany podczas testów impuls właściwy paliwa ColdFlame wyniósł ok. 190 s.

K1-X, to projekt nad którym pracują krakowscy członkowie Polskiego Towarzystwa Rakietowego, który dotyczy zaprojektowania, zbudowania i wystrzelenia amatorskiej rakiety badawczej. Bazując na silniku własnej konstrukcji klasy M-2000, grupa zamierza zrealizować lot eksperymentalnej rakiety zdolnej osiągnąć pułap 4000 m, przekraczając barierę dźwięku.

Rakieta zostanie wyposażona w potrójny układ odzysku, bazujący na układach elektronicznych własnej konstrukcji. K1-X wykona pomiary parametru lotu bazując na układzie SALT-3, nakręci film z pokładu i bezpiecznie wyląduje na spadochronie. Dzięki umieszczonemu w głowicy układowi GPS, będzie można łatwo zlokalizować obiekt w terenie po zakończonym locie.

Jednostką napędową będzie silnik Kacper 2000 M.   Paliwo uformowane  zostało w 7 segmentów o ciężarze 630g każdy o wymiarach 68x125mm, kanał 28mm. Inhibitacja to dwie warstwy tektury 0,5mm klejone żywicą epoksydową. Łączna masa inhibitacji to około 160g. Średni ciąg silnika to: 2039 N  impuls całkowity 5077 Ns, zaś maksymalny ciąg 3223,72 N, silnik pracował 2,49 s, dając impuls właściwy 117,3

Projekt HIPERSONAL, zrodził się pod koniec stycznia 2004 roku podczas dyskusji prowadzonej na forum pirotechnicznym w dziale modelarstwa rakietowego. Projekt ma na celu doprowadzić do skonstruowania amatorskiej rakiety zdolnej pokonać prędkość dźwięku. Do tego czasu trwały próby i testy poszczególnych elementów rakiety. Podczas Festiwalu Meteor 2010 w Toruniu miały miejsce dwa starty w ramach przygotowań do pokonania bariery dźwięku. Model przygotowany przez jednego z członków PTR  zaliczył dwa udane loty.

W ramach przygotowań:

  • Grupa PÓŁNOCNA przeprowadziła ostatnio udany test silnika HP89 z paliwem Cold Flame.

W trakcie próby silnik zawierał docelową ilość paliwa jaką przewiduje się użyć w trakcie właściwego startu

 

Test silnika HP89


Statyczny test ogniowy silnika HP89 z docelową ilością paliwa, 12 marca 2011

  • Grupa POŁUDNIOWA pierwszy test silnika Kacper M 2000 zaliczyła w czerwcu ubiegłego roku..

 

 


Statyczny test ogniowy silnika Kacper M 2000, 16 czerwca 2010


Starty rakiety Hipersonal podczas Festiwalu Rakiet Meteor, październik 2010

Więcej informacji na temat Polskiego Towarzystwa Rakietowego można znaleźć pod adresem: www.rakiety.org.pl

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy Odśwież

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę